Leggi in Italiano più sotto

A wetplate large format photography project on animal remains including bones, antlers, horns and shells, in progress.

‘Bones’ is a project I have started in 2020 on animal remains including bones, antlers, horns and shells.

I’ve been used to walking in the woods since I was a child. I live in the Apennines, between Tuscany, the Marches and Romagna. It is quite common to come across animal remains, which I love to collect and preserve. Trained as a biologist, I am attracted not only by the anatomy of these remains, but also by the history that these remains of past life carry with them.

The items in my collection range from horns to skulls, bones to shells, antlers to teeth, not necessarily from my places. In this collection I am collecting the remains that I consider the most interesting, for their shape, for the function they had in the animal they came from.

Hommage at the Straight Photography movement

This work follows in the footsteps marked by the ‘straight photography’ movement, where an ordinary object is elevated to a sort of natural masterpiece, captured forever by the eye of the camera. Photography thus becomes a new form of art that presents itself to the eye of the observer in a way that would not have been possible in a live encounter. A common object was raised to a sort of natural masterpiece once captured forever by the eye of the photocamera, hence letting it a new dimension to the eye of the observer. The attitude of a picture to keep the subject still for the eternity allow the observer to gain a new acquaintance of the item, not possible if one just stumbles on it during a walk and then pass by.

The attitude of a photograph is to allow the observer to admire the image for a time that can also be infinite. There is no fleeting encounter, where a part of the whole is perceived but the rest goes unnoticed in the fleeting moment. The strength of a photograph, in this case, becomes that of “freezing” the subject for eternity and allowing the admirer to acquire a new knowledge of the object, which is impossible if one simply stumbles upon it during a walk and then passes beyond.

How is made: from aluminotypes to ambrotypes, from small to large format plates

This work is photographed with the alternative process technique of wet plate collodion using 1900’s wood-made cameras. Early plates are ranging from 4×5 inch through 13×18 cm (5×7 inch), from 18×24 cm to 30×40 cm (12×16″).

Some early images are made on aluminum plates, while more recent ones are made on 30×40 cm glass, such as the latest series called ‘Bones ambrotypes

A positive and a negative

For each subject I shoot an ambrotype (positive) and a negative, that undergoes an additional process of bleach and redevelopment after the taking. My goal is to get also a print of the same subject on paper, processed with other antique techniques such as salted paper, cyanotype, Vandyke brown, kallitype, charcoal, and other similar procedures.

Check the gallery links to see all the projects involving ‘Bones’, made on wet plate collodion, cyanotype, salt print, vandyke.

 


 

🇮🇹 “Bones” (ossa) è un progetto iniziato nel 2020 sui resti di animali tra cui ossa, corna e conchiglie.

Sono abituato a passeggiare nei boschi, fin da bambino. Vivo sugli Appennini, fra la Toscana, le Marche e la Romagna. È abbastanza comune imbattersi in resti di animali, che amo raccogliere e conservare. Di formazione biologo, sono attratto non solo dall’anatomia di questi resti, ma anche dalla storia che queste rimanenze di vita passata portano con se.

Gli oggetti della mia collezione variano dalle corna ai teschi, dalle ossa alle conchiglie, non necessariamente dei miei luoghi. In questa raccolta sto raccogliendo i resti che ritengo i più interessanti, per la loro forma, per la funzione che avevano nell’animale da cui provengono.

Questo lavoro segue i passi segnati dal movimento della “straight photography”, dove un oggetto comune è elevato a una sorta di capolavoro naturale, catturato per sempre dall’occhio della macchina fotografica.

L’attitudine di una fotografia è quella di permettere all’osservatore di ammirare l’immagine per un tempo che può essere anche infinito. Non c’è la fugacità dell’incontro, dove si percepisce una parte del tutto ma il resto passa inosservato nella fugacità del momento. La forza della fotografia, in questo caso, diventa quella di “congelare” il soggetto per l’eternità e permettere a chi ammira di acquisire una nuova conoscenza dell’oggetto, cosa impossibile se ci si inciampa semplicemente durante una passeggiata e poi si passa oltre.

Sto sviluppando questo progetto con la tecnica del collodio umido, con una fotocamera in legno del 1900 e obiettivi dell’epoca. Per ogni soggetto scatto un ambrotipo (lastra di vetro) e un negativo, per poter anche stampare su carta lo stesso soggetto, con altre tecniche antiche quali carte salate, cianotipia, Van Dyke, kallitipia, carbone, e altri procedimenti. Le immagini sono riprodotte su lastre di alluminio e di vetro e vanno dal formato 4×5″ fino al 30×40 cm.

Visita la Galleria per visionare tutti i progetti Bones attualmente pubblicati sul sito.