Mounting instructions for unframed art piece
You have purchased an art piece that has undergone archival process. That means it has been processed for a very long lasting stability of all its components, including base and image. Please read carefully the following instructions for to maintain such stability over the years to come.
Please handle any art piece with care, avoiding bending or lifting it while pinching the piece, that may lead to a stretch and bend of the base. Use inspection gloves to handle the piece. Otherwise, make sure your hands are perfectly clean and dry before handling the piece. Avoid any moisture and never touch the surface of the image to avoid resulting fingerprints due to skin acidity that may show up in time.
The piece arrives enveloped in a special protective paper, acid free and waxed for to protect from exposure to water/moisture. You can safely store your print in that paper.
If the piece arrives in a tube, please let the roll to naturally re-extend on its own, without forcing it do flatten. Let it sit still for several hours BEFORE to put it under a board with a weight on top for to accelerate flattening. A humid environment helps paper base to re-extend.
If you want to mount your piece, it’s strongly suggested to let it to some professional workshop. Nevertheless make sure to transmit the following information.
If you purchased paper-based art pieces
Materials for to stick paper prints to support:
USE ONLY: thermo activated wax sheet or Fusion® plastic sheet, both to be hot-press mounted; plastic sticky corners for a removable mounting.
ABSOLUTELY AVOID: glues, double sticky tapes (including roll sheets for mounting posters), sprays.
Paper based prints mounting supports
A museum-cardboard is strongly suggested. Avoid any commercial cardboard for they are acid based and chlorine bleached, both being primary reasons for art pieces decay.
Use acid-free, archival-type, museum non-bleached cardboards only.
Matting paper prints
The above mentioned museum cardboard should be used for matting also. Avoid any other material for the same reasons above explained.
If you purchased metal or glass based pieces
Avoid thermo activated hot-press mounting materials because the piece may have undergone final varnishing which is now thermal sensitive.
You can use a non-PVC based glue to stick the metal base to a chlorine-free board
Avoid any chlorine based glue.
Frames
No requirements.
Preservation
It’s good practice to keep your art piece in a permanent shadow. Avoid direct sunlight over the piece. UV rays are the primary means of color and hues decay.
Never use chemicals to clean your art piece. Wipe dust off using a very clean synthetic panache or a bunch of feathers. Avoid spraying dust-removal chemicals prior use.
For any doubt, please contact me in advance. Thank you for having chosen my art.
Michele
Istruzioni di montaggio per opere d’arte acquistate senza cornice
Hai acquistato un’opera d’arte che è stata sottoposta a un processo di archiviazione. Ciò significa che è stata processata per una stabilità duratura di tutti i suoi componenti, inclusa la base e l’immagine. Si prega di leggere attentamente le seguenti istruzioni per mantenere tale stabilità negli anni a venire.
Si prega di maneggiare qualsiasi opera d’arte con cura, evitando di piegarla o pizzicandola mentre la si solleva, che potrebbe causare un allungamento o piegatura della base. Utilizzare guanti di ispezione per maneggiare il pezzo. In caso contrario, assicurati che le tue mani siano perfettamente pulite e asciutte prima di maneggiare il pezzo. Evitare l’umidità e non toccare mai la superficie dell’immagine per evitare impronte digitali che potrebbero mostrarsi nel tempo, dovute all’acidità della pelle.
Il pezzo arriva avvolto in una speciale carta protettiva, priva di acidi e cerata per proteggerlo dall’esposizione all’acqua/umidità. Puoi conservare in sicurezza la tua stampa in quella carta.
Se il pezzo arriva in un tubo, lasciare che il rotolo si estenda naturalmente da solo, senza costringerlo ad appiattirsi. Lascialo riposare per diverse ore PRIMA di metterlo sotto una tavola con sopra un peso per accelerare l’appiattimento. Un ambiente umido aiuta la base della carta a riaprirsi.
Se vuoi montare il tuo pezzo, è fortemente consigliato portarlo in qualche laboratorio di montaggio professionale. Tuttavia assicurati di trasmettere le seguenti informazioni.
Se hai acquistato pezzi d’arte con base di carta
Materiali per attaccare le stampe su carta al supporto:
USARE ESCLUSIVAMENTE: foglio di cera termoattivata o foglio di plastica Fusion®, entrambi da montare a caldo con speciale termopressa; angoli di plastica per un montaggio rimovibile.
EVITARE ASSOLUTAMENTE: colle, nastri biadesivi (compresi i fogli in rotolo per il montaggio di poster), spray.
Supporti per montare le stampe su carta
Un cartone da museo è fortemente consigliato. Evita qualsiasi cartone commerciale perché sono a base di acido e sbiancati al cloro, entrambi motivi principali per il decadimento delle opere d’arte.
Utilizzare solo cartoni privi di acidi, di tipo archivistico museale, non sbiancati.
Passepartout
Il suddetto cartone museale dovrebbe essere utilizzato anche per il passepartout. Evita qualsiasi altro materiale per gli stessi motivi sopra spiegati.
Se hai acquistato opere d’arte in metallo o vetro
Evitare i materiali di montaggio termoattivati a caldo perché il pezzo potrebbe essere stato sottoposto a verniciatura finale che è termosensibile.
Puoi usare una colla non a base di PVC per attaccare la base di metallo a una tavola priva di cloro.
Evita qualsiasi prodotto a base di cloro.
Cornici
Nessun requisito.
Conservazione
È buona norma mantenere la tua opera d’arte in un’ombra permanente. Evita la luce solare diretta sul pezzo. I raggi UV sono il mezzo principale di decadimento del colore e delle tonalità. Le luci artificiali casalinghe non sono un problema.
Non usare mai prodotti chimici per pulire la tua opera d’arte. Rimuovi la polvere usando un piumino sintetico molto pulito o un piumino di vere piume. Evitare di spruzzare prodotti chimici per la rimozione della polvere prima dell’uso.
Per qualsiasi dubbio contattatemi in anticipo. Grazie per aver scelto la mia arte.
Michele